Dane techniczne RWD 5 i RWD 5/bis



Na pocz±tek trochę liczb:

seryjny RWD-5 RWD-5bis
załoga 1 pilot + 1 pasażer 1 pilot
silnik Cirrus "Hermes IIIB" / "Hermes IV" / "Gipsy III / Walter "Junior" DH Gipsy "Major"
moc silnika nominalna 115/130/120/120 KM 130 KM
Wymiary
rozpięto¶ć 10.2 m 10.2 m
długo¶ć 7.2 m 7.2 m
wysoko¶ć 2.0 m 2.0 m
cięciwa przykadłubowa 1.75 m 1.75 m
powierzchnia skrzydła 15.5 m2 15.5 m2
profil skrzydła Bartel 37 IIA Bartel 37 IIA
CX min 0.035 0.035
CZ max 1.35 1.35
Masy
samolotu pustego 430-460 kg 447 kg
masa uzyteczna 330 kg 654 kg
masa całkowita startowa 760 kg 1100 kg
Obci±żenia
maksymalne obci±żenie powierzchni 49 kg/m2 71 kg/m2
maksymalne obci±żenie mocy 6.3 kg/KM 9.2 kg/KM
Osi±gi
prędko¶ć maksymalna 202 km/h 210 km/h
prędko¶ć przelotowa 177 km/h 175 km/h
prędko¶ć minimalna 75 km/h b.d.
prędko¶ć l±dowania (przy maksymalnym obci±żeniu) b.d. 90 km/h
teoretyczny zasięg max. 1080 km 5000 km
długotrwało¶c lotu 6 h 29 h
wznoszenie 4.6 m/s b.d.
pułap 4700 m b.d.
rozbieg 110 m b.d.
zużycie paliwa 22 l/h 26 l/h


Opis konstrukcji

Skrzydło:

Wolnono¶ne, trapezowe, konstrukcja drewniana, dwudĽwigarowe, mocowane czterema okuciami do kratownicy kadłuba. Do pierwszego dĽwigara sięgał keson sklejkowy, dlaej pokrycie było płócienne. Na odcinku od kadłuba do lotek biegła elastyczna krawędĽ spływu ł±cz±ca końce żeberek. Po naprężeniu pokrycia tworzyły się na niej charakterystyczne zapadnięcia.
Lotki wolnono¶ne, różnicowe +10o/-25o.

Kadłub:

Kratownica spawana z rur stalowych chromo-molibdenowych, kryta płótnem, na szkielecie z listew drewnianych. Kabina - dwuster, dwa miejsca, jedno za drugim. Dr±żek sterowy z drugiego miejsca mógł być wymontowywany. Za tylnym fotelem bagażnik. Dwoje drzwi (jedne w RWD-5bis), z prwej strony, odrzucane awaryjnie.
Tablica przyrz±dów wyposażona w prędko¶ciomierz, wysoko¶ciomierz, busolę, zegar czasowy, obrotomierz, monometr oleju i paliwomierz.
Kabina ogrzewana powietrzem z nagrzewnicy otaczaj±cej rurę wydechow±.
Tłumik hałasu na rurze wydechowej (usunięty w RWD-5bis).
W RWD-5bis w miejscu drugiego fotela zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa o pojemno¶ci 300 litrów oraz zlikwidowano drzwi i okna kabiny pasażera.
W RWD-5bis zainstalowano wygodniejszy fotel pilota, przeznaczony do długotrwałych lotów, z gumowymi poduszkami pneumatycznymi, podłokietnikami i podpórkami na stopy oraz o¶wietlenie do lotów nocnych.

Stateczniki:

Wolnono¶ne, konstrukcja drewniana, kryte sklejk±. Stery bez klapek wyważaj±cych i trymerów, kryte płótnem. Statecznik poziomy przestawialny w locie za pomoc± pokrętła umieszczonego z lewej strony kabiny pilota.

Instalacje:

Zbiorniki paliwa o pojemno¶ci 110 litrów w centropłacie skrzydła.
W RWD-5 bis zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa o pojemno¶ci 300 litrów w miejsce drugiego fotela, oraz dwa dodatkowe zbiorniki skrzydłowe po 113 litrów.
Zbiornik oleju o pojemno¶ci 35 l. mie¶cił się tuż przed fotelem pilota, pod podłog± kabiny.

Podwozie

Stałe, dwukołowe, z płoz± ogonow±, trójgoleniowe, amortyzacja olejowo-powietrzna. Płoza ogonowa typu półresorowego, niesterowana. Koła zaopatrzone z niskoci¶nieniowe opony zawieszone na rozwidlonych wahaczach podpartych amortyzowanym zastrzałem i osłonięte aluminiowymi owiewkami.
Niektóre egzemplarze wyposażono w hamulce kół.
Prototyp SP-AGJ miał wysokoci¶nieniowe opony i podwozie trójgoleniowe z amortyzatorem wspartym o doln± krawędĽ kadłuba.
Kształt owiewek kół różnił się pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami.

¦migło:

Drewniane, dwułopatowe, stałe.

Linki

Samolot

O smaolocie
Histora
Dane techniczne
Galeria
Plany

Ogólne

Kontakt
Strona główna
Księga gości