Dane techniczne RWD 5 i RWD 5/bis
Na pocz±tek trochę liczb:
Opis konstrukcjiSkrzydło:Wolnono¶ne, trapezowe, konstrukcja drewniana, dwudĽwigarowe, mocowane czterema okuciami do kratownicy kadłuba. Do pierwszego dĽwigara sięgał keson sklejkowy, dlaej pokrycie było płócienne. Na odcinku od kadłuba do lotek biegła elastyczna krawędĽ spływu ł±cz±ca końce żeberek. Po naprężeniu pokrycia tworzyły się na niej charakterystyczne zapadnięcia.Lotki wolnono¶ne, różnicowe +10o/-25o. Kadłub:Kratownica spawana z rur stalowych chromo-molibdenowych, kryta płótnem, na szkielecie z listew drewnianych. Kabina - dwuster, dwa miejsca, jedno za drugim. Dr±żek sterowy z drugiego miejsca mógł być wymontowywany. Za tylnym fotelem bagażnik. Dwoje drzwi (jedne w RWD-5bis), z prwej strony, odrzucane awaryjnie.Tablica przyrz±dów wyposażona w prędko¶ciomierz, wysoko¶ciomierz, busolę, zegar czasowy, obrotomierz, monometr oleju i paliwomierz. Kabina ogrzewana powietrzem z nagrzewnicy otaczaj±cej rurę wydechow±. Tłumik hałasu na rurze wydechowej (usunięty w RWD-5bis). W RWD-5bis w miejscu drugiego fotela zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa o pojemno¶ci 300 litrów oraz zlikwidowano drzwi i okna kabiny pasażera. W RWD-5bis zainstalowano wygodniejszy fotel pilota, przeznaczony do długotrwałych lotów, z gumowymi poduszkami pneumatycznymi, podłokietnikami i podpórkami na stopy oraz o¶wietlenie do lotów nocnych. Stateczniki:Wolnono¶ne, konstrukcja drewniana, kryte sklejk±. Stery bez klapek wyważaj±cych i trymerów, kryte płótnem. Statecznik poziomy przestawialny w locie za pomoc± pokrętła umieszczonego z lewej strony kabiny pilota.Instalacje:Zbiorniki paliwa o pojemno¶ci 110 litrów w centropłacie skrzydła.W RWD-5 bis zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa o pojemno¶ci 300 litrów w miejsce drugiego fotela, oraz dwa dodatkowe zbiorniki skrzydłowe po 113 litrów. Zbiornik oleju o pojemno¶ci 35 l. mie¶cił się tuż przed fotelem pilota, pod podłog± kabiny. PodwozieStałe, dwukołowe, z płoz± ogonow±, trójgoleniowe, amortyzacja olejowo-powietrzna. Płoza ogonowa typu półresorowego, niesterowana. Koła zaopatrzone z niskoci¶nieniowe opony zawieszone na rozwidlonych wahaczach podpartych amortyzowanym zastrzałem i osłonięte aluminiowymi owiewkami.Niektóre egzemplarze wyposażono w hamulce kół. Prototyp SP-AGJ miał wysokoci¶nieniowe opony i podwozie trójgoleniowe z amortyzatorem wspartym o doln± krawędĽ kadłuba. Kształt owiewek kół różnił się pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami. ¦migło:Drewniane, dwułopatowe, stałe. |
|